5 MINUN TAAJAMANI

Ympäristön sosiaalisten merkityksien tiedostaminen, ympäristön muuttumisen tiedostaminen

KERHON SISÄLTÖ

  • Alkuleikki: Kantapään kautta
  • Taajamakävely + Voimauttava valokuvaus
  • Keskustelu
  • Loimuvihko

TARVIKKEET

  • Digikamera tai kännykkä
  • Sopiva vaatetus
  • Eväät
  • Tarvittaessa pyörä

ALKULEIKKI

Kantapään kautta (n. 10min.)

Liikuntaa luonnossa
Liikuntaa luonnossa
  • Ohjaaja ohjeistaa lapsia kävelemään sinne tänne rajatulla alueella.
  • Puhuminen ja porukassa liikkuminen ovat kiellettyjä.
  • Ohjaaja huutaa yhtäkkiä numeron ja jonkun kehonosan. Esimerkiksi 5 polvea / 4 kantapäätä / 5 pikkurilliä jne., jolloin osallistujien on heti asetettava yhteen 5 polvea / 4 kantapäätä / 5 pikkurilliä, yksi kutakin.
  • Ne, jotka eivät mahdu mihinkään ryhmään tai joiden ryhmä jää vajaaksi, putoavat pois (tai antavat seuraavan tehtävän).
  • Leikki päättyy, kun jäljellä on vain kaksi osallistujaa.
Taajamamaisemaa
Taajamamaisemaa

Taajama

Taajama on Suomessa vähintään 200 asukkaan rakennusryhmä, jossa rakennusten välinen etäisyys ei yleensä ole 200 metriä suurempi 

TAAJAMAKÄVELY

Lenkillä voi myös tutustua taajamaan
Lenkillä voi myös tutustua taajamaan

Lähdetään tutustumaan omaan lähitaajamaan uudesta näkökulmasta. Valitaan ohjaajien johdolla jokin vierailukohde / -kohteita, jossa käydään kierroksella. Se voi olla museo, oikeustalo, kirkko, satama tai muu historiaallisesti tai kulttuurisesti merkittävä rakennus tai paikka, joka on vaikuttanut keskeisesti omaan asuinympäristöön.

Retken aikana tärkeää on lasten kanssa aiheesta keskustelu. Voit poimia vinkkejä allaolevista johdattelevista kysymyksistä. Hyvällä tuurilla voitte saada myös paikallisen asiantuntijan retkellenne kertomaan kohteesta.

VINKKI: Retken voi toteuttaa myös pyöräillen. Voitte ottaa eväät mukaan, ja evästellä lasten valitsemassa paikassa!

OHJAAJA! Perehdy kohteeseen ennen retkeä.

VINKKEJÄ KESKUSTELUUN

Mikä merkitys rakennuksella on tänäpäivänä itselle ja paikkakunnalle? Miten ne ovat muuttuneet nykypäivänä?

Minkälaisissa paikoissa sinä yleensä tapaat ystäviä ja vietät aikaasi? Minkälaisia harrastuksia sinulla on?

Mikä on taajama ja miten taajamat ovat syntyneet?

Asutko sinä taajamassa, kaupungissa vai maaseudulla?

Mitä sinulle merkitsee oman paikkakunnan kulttuuri, ja mitä se on?

Tuleeko sinulle mieleen alueellamme olevia vanhoja rakennuksia? Mikä on ollut niiden merkitys?

KUKA MINÄ OLEN?

- Voimauttava valokuvaus

Ota valokuva ystävästäsi hänen valitsemassaan itselle merkityksellisessä paikassa. Mitä paikka merkitsee hänelle? Miksi hän valitsi juuri tämän paikan? Mitä merkitystä paikalla on hänelle kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta? 

Tämän voivat lapset toteuttaa esim. puhelimiensa avulla taajamakävelyn ohessa. Lasten kanssa voi valokuvauksen jälkeen pohtia, miten oma kulttuuriympäristö on vaikuttanut siihen, keitä olemme nyt.

 OHJAAJA! Tehtävä vaatii ohjaajilta herkkyyttä asettua lapsen asemaan, ja reagoida lasten tunteisiin ja ajatuksiin. Ennenkaikkea kannustava ja salliva ilmapiiri on tässä harjoituksessa tärkeä.

TEHTÄVÄN TAVOITE

  • Lapsi löytäisi kulttuurillisesti ja sosiaalisesti merkittäviä kohteita.
  • Lapsi tutustuu itseensä ja oman asuinympäristönsä historiaan, kun miettii kuvauspaikkaa, tunnelmaa, ja sitä millaisena hän haluaa itsensä nähdä juuri nyt kulttuurihistoriansa valossa.
  • Kuvattava päättää, mitkä kuvat kuvaavat häntä itseään ja asioita, joita hän näkee itsessään ja omassa historiassaan.

VINKKI

Jos mahdollista voi kuvauksessa käyttää tulostavaa digikameraa. Tulostus liimataan Loimuvihkoon. 

POHTIKAA YHDESSÄ

Lasten kanssa voi valokuvauksen jälkeen pohtia, miten oma kulttuuriympäristö on vaikuttanut siihen, keitä olemme nyt. 

Vanhat aidat ja portit ovat kauniita
Vanhat aidat ja portit ovat kauniita

LOIMUVIHKO

Kukin voi omaan vihkoonsa liimata printatun oman retkellä otetun kuvansa ja kirjoittaa paikan nimen, miksi valitsi paikan ja kuka otti kuvan. Vaihtoehtoisesti piirtää itsensä valitsemaansa paikkaan ja kertoa paikasta sekä mitä paikka hänelle merkitsee ja mikä historia paikalla on.