10 EKOLOGISUUS ARJESSA

Miten lisätä oman arjen ekologisuutta?

TAVOITE

Keksiä uusia tapoja, miten voit muuttaa juuri sinun arkeasi vielä ekologisemmaksi. Miettiä omaa ekologisuutta ja ekologisia valintoja.


KERHON SISÄLTÖ

  • Alkuleikki
  • Pakohuone
  • Mun ekoteko
  • Palaute kerhosta
  • Lopetus

TARVIKKEET

  • Bingolaput
  • Boxi, jossa kiinni koodilukko
  • sakset ja munalukko (avaimella)
  • Pakohuonevihjeet
  • Loimuvihko


ALKULEIKKI

EKOBINGO

Ohjeistus: Kierrelkää ryhmässä ja kyselkää kavereilta väittämiä. Kirjoita ruutuun sen kaverin nimi, joka täsmää väittämään. Eka bingon, eli 4 suoran saanut voittaa!

Tulosta alla oleva bingolappu kaikille tai jaa kuvana.

KESKUSTELUVINKKEJÄ

Mietitään yhdessä, kuinka jokainen voisi vaikuttaa omaan arkeensa: Miten tehdä arjessa parempia valintoja? Pohtikaa esimerkiksi kulkemista, tavaroiden hankintaa, kaupassa käyntiä, kierrätystä... 

PAKOHUONE 

- Auta pysäyttämään levä


ENNEN PELIÄ: Rajaa peli tietylle alueelle (kerhotila, kota, merkattu alue metsässä) lue ohjeistus hyvin ja valmistele materiaalit

TARVIKKEET: Muovipullo, kirjekuori, boxi, jossa kiinni koodilukko/munalukko avaimella, sakset ja printattavat liitteet sekä palkinto

TARINA 

Ympäristöbiologi Pilvi Meriheinä on tutkimassa rannikon merielämää. Hän huomaa että rannalla kasvaa erikoisen näköistä levää, joka ei kuulu alkuperäiseen seudun kasvistoon. Levä leviää hurjaa vauhtia. Pilvin pitää nopeasti selvittää mikä saa oudon levän kasvamaan niin hirveää vauhtia, että kohta rannalla ei pysty mikään liikkumaan.


OHJAAJA

Tutustu huolella liitteenä olevaa 'Pakohuone, ohjeet ohjaajalle' -tekstiin (Loimuopas s.36). Liitteenä myös vihjekortit, joista voit ohjata pelin kulkua, lukea tarinaa ja ohjeita lapsille.

PELIN IDEA

Pakohuone on suunnattu 3.-6.-luokkalaisille. Pakohuoneessa ideana on, että meribiologi Pilvi Meriheinä löytää rannalta levää, ja lähtee selvittämään syytä rannan äkilliselle rehevöitymiselle. Lasten tulee yhdessä ratkaista, mikä levän muodostumisen aiheuttaa ja pysäyttää rannan rehevöityminen. Ohjaajan ohjekorteissa ohjaaja kertoo lapsille Pilvin ajatuksia pelin edetessä. Ohjekorteissa pelin eteneminen valmisteluineen on kuvattu yksityiskohtaisesti.

Lapset auttavat Pilviä pysäyttämään uhkaavan ympäristöongelman selvittämällä yhdessä tehtäviä. Vihjeitä on yhteensä 5 kappaletta. Vihjeissä 2. vihjeestä alkaen on mukana aina yksi pala neljään osaan revitystä loppuratkaisuviestistä ja viimeisessä eli 5. vihjeessä viesti yhdistetään. Ja arvoitus ratkeaa.

PELIN TARINA JA ETENEMINEN

Ympäristöbiologi Pilvi Meriheinä on tutkimassa rannikon merielämää. Hän huomaa että rannalla kasvaa erikoisen näköistä levää, joka ei kuulu alkuperäiseen seudun kasvistoon. Levä leviää hurjaa vauhtia. Pilvin pitää nopeasti selvittää mikä saa oudon levän kasvamaan niin hirveää vauhtia, että kohta rannalla ei pysty liikkumaan.

Lapset saavat ensimmäisen vihjeen, mikä johdattelee heidät "levän" keskellä olevan muovipullon luokse (kierrätyspiste). Pullossa on outo viesti (toinen vihje), selvästi viestin kirjoittajalla on ollut kiire. Viestissä Mikko Merikapteeni kertoo joutuneensa laivoineen karikolle ja epäilee, että laivan lastina ollutta supermegakasvua olisi joutunut mereen, joka myös aiheuttaisi rannan rehevöitymisen. Hän pyytää viestissä apua, mutta kiireessä on kirjoittanut viestiin virheitä, jotka lasten tulee ratkaista. Viestissä olevista virheistä muodostuu kolmas vihje, mikä ohjaa lapset painavan kirjan luo, jonka alla on kirjekuori.

Pilvi huomaa, että hän ei ole rannalla yksin. Häntä seuraa sekalainen joukko eläimiä, muutama auringonpalvoja ja meriliikenne näyttää vilkkaalta. Kirjan alta löytyneessä kirjekuoressa on kuvattu rannan elämää, ja lasten tulee laittaa kuvat tavuineen kuultujen äänten perusteella oikeaan järjestykseen. Tavuista muodostuu lause, joka johdattelee lapset neljännen vihjeen luokse peilin äärelle.

Pilvi päättää pyytää joltakin apua kapteeniin merihätään, ehkä myös levän arvoitus paljastuu. Pilvi kirjoittaa viestin rantahiekkaan, koska Pilvin kännykkä jäi kotiin. Varjoliitäjä huomaa viestin ja elehtii pilville vastauksen. 

Varjoliitäjän vastaus löytyy peilin vieressä olevasta laatikosta, mikä on lukittuna. Laatikon päällä oleva loru vihjaa lapsille avaimen paikan. Lapset saavat laatikon auki, löytyy sanaristikko eli varjoliitäjän viesti. Pilvi ei oikein saa selvää varjoliitäjän viestistä. Outoja käden heilutuksia ja kieppuvia kurveja taivaalla, mitä ihme sanoja eihän ne liity mitenkään aiheeseen, Pilvi on ihmeissään. Sanat johdattelevat lapset pakastimen luokse, jossa on viides vihje. Siellä on viimeinen pala neljään osaan revitystä viestistä ja palat yhdistettäessä tulee ratkaisuviesti ja lapsia kiitetään avusta. Pakastimessa on myös palkinto lapsille (esim. jäätelörasia jaettavaksi). Pilvi huokaisi helpotuksesta: Varjoliitäjä haki vesipelastajat, Mikko pääsi kotia, laiva pelastettiin ja hypermegakasvu saatiin poistettua kokonaan. Levä katosi.


VALMISTELUT

  • Materiaalit:
    • Kynät ja paperia
    • 1.Vihje: Aloitusvihjearkki ja muovipullo
    • 2.Vihje: Tulostettu Mikon hätäviesti pulloon + ensimmäinen revitty pala loppuvastauksesta
    • 3.Vihje: Vihjekuvat, kirjekuori + toinen revitty pala loppuvastauksesta
    • 4.Vihje: Laatikko, avausloru, narua, lukko ja avain sekä sanaruudukko + kolmas revitty pala loppuvastauksesta. Sijoita lähettyville lelukoira jonka alla on avain.
    • 5.Vihje: Pakastin tai kylmälaukku, palkinto + neljäs eli viimeinen revitty pala loppuvastauksesta

  • Eteneminen
    • Tulosta pakohuonekortit, niistä näet pelin etenemisen.
    • Tulosta myös viestit ja kuva-arkki (leikkaa kuvat irti arkista)
    • Tulosta loppuratkaisu arkki ja revi se neljään osaan
    • Liimaa/teippaa laatikkoon avausloru
    • Piilota vihjeiden materiaalit
    • Voit ääneen lukea Pilvin tarinakohdat ja tarvittaessa myös ohjeet
    • Ohjaa lasten ryhmää tarvittaessa ja anna pieniä vihjeitä, jos peli ei etene
    • Seuraa, että kaikki saavat osallistua tehtäviin tasapuolisesti

PAKOHUONEEN LIITTEET

Tulosta ja leikkaa tehtävät. Voit myös laminoida ne seuraavia käyttöjä varten (paitsi pullon viestin ja revittävän kirjeen).


MINUN EKOTEKONI

Jokainen nuori valitsee yhden asian omaksi ekoteokseen. Se voi olla esimerkiksi "Lisään pyöräilyä", "Korjaan vaatteeni", "Suosin kierrätettyä" tai "kierrätän".
Ekoteko kirjoitetaan A4 paperille ja esitellään muille


LOIMUVIHKO

Kirjoita ja piirrä Loimu-vihkoosi Loimu-kerhojen paras hetki, idea tai kokemus. Miksi se oli paras mielestäsi?

Nuotiolla paistamassa vaahtokarkkeja
Nuotiolla paistamassa vaahtokarkkeja

Palaute Loimu-kerhoista

  • Keskustelkaa yhdessä Loimu-kerhojen kokemisesta.
  • Mikä oli mukavinta?
  • Oppittiinko jotakin ihan uutta?
  • Mitä muuta mukavaa olisi voinut tehdä?
  • Haluaisivatko lapset uudelleen tulla kerhoihin?
  • Muuta mitä tulee mieleen?

KERHON LOPETUS


Suurkiitokset osallistumisesta Loimukerhoihin ja muistakaa nauttia luonnosta ja tulen loimuista!